И какви умения ще развият в процеса.
СИТУАЦИЯТА: Живеем забързано, живеем наситено, живеем технологично, на моменти дори виртуално. Естествено, предаваме това и на децата си, те попиват всичко от нас независимо дали го искаме или не. Обградени сме от вещи, продукти, екрани, устройства, информация. Безспорно това ни дава огромни възможности, но в същото време е и доста объркващо, особено за подрастващите. Започваме да губим връзката между живия живот и живота онлайн, между простите механизми и високите технологии. Ставаме все по-пасивни и се превръщаме в наблюдатели, вместо да бъдем активни участници в случващото се около нас.
Ние от МИНТИ вярваме, че децата ни биха могли да вземат най-доброто и от двата свята, а и от всички светове помежду. Виждаме колко ценно е за тях да минават през познанието стъпка по стъпка, от началото до края. А първите стъпки са свързани с това да усвояват практически умения. Да разбират как се изработват предметите около нас. Да прилагат на практика наученото по математика, физика, технологии и предприемачество. И най-вече – да работят с ръцете си.
КАКВИ УМЕНИЯ РАЗВИВА РЪЧНАТА РАБОТА: Всички родители и учители искаме децата ни да се развиват и да изграждат в себе си умения, които да ги подготвят за бъдещето. Докато изпълняваме даден проект с ръцете си ние тренираме:
- Фината моторика – тя стои в основата на самостоятелността и академичната дейност;
- Търпение – да повтаряме многократно едно и също действие, за да достигнем до дадена цел;
- Постоянство – да не се отказваме. Ако сбъркаме – анализираме ситуацията и опитваме пак, докато не се получи;
- Самоинициация – да търсим решения на специфичните проблеми, които възникват по време на всеки проект;
- Планиране на времето – да осъзнаваме процесите и да им отделим необходимото внимание. Да не прибързваме, но и да не се разпиляваме;
- Да довеждаме проектите си до край.
И в резултат децата ни изграждат:
- Увереност, че умеят да се справят със сложни задачи;
- Вяра в собствените възможности;
- Самочувствие, стъпило върху придобитите нови умения;
- Удовлетворение от резултата, който е физически, материален и носи в себе си целия процес.
Така ученето чрез правене добива смисъл и лична стойност. Децата се превръщат в изследователи, които чрез подкрепата на опитен възрастен и необходимите средства и технологии успяват да видят реалния ефект от своята инициатива и идея.
Ние смятаме, че всеки трябва да се чувства свободен да следва интересите си, затова в нашите работилници по конкретни теми насърчаваме участниците да експериментират и да персонализират своите модели. Предлагаме много и разнообразни занимания, от които всеки участник да избере според собствените си желания, възможности и идеи.
ЗАВЪРШВАМЕ С ЦИТАТ: В духа на Националната програма за изграждане на “Училищна STEM среда” бихме се върнали 150 години назад във времето:
I would have a workshop attached to every school, and one hour a day given up to the teaching of simple decorative arts. It would be a golden hour to the children.
Oscar Wilde